نوزدهمین جشنواره عروسکی «تهران- مبارک» نمایش ظرفیت‌های جهانی تمدّن‌ساز این کشور را دنبال می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

تحقّق چشم انداز «ایران اسلامی، به عنوان قطب نمایش‌های عروسکی منطقه» با تکیه بر ظرفیت‌هایِ وسیع فرهنگ و هنر مردمی و آموزه‌های فضیلت ساز دینی و آیینی افق روشن این تلاش است.

سینماپرس: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک پیام داد.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک پیامی را صادر کرد.

در این فرایند، پیکره‌های دست ساز او با سابقه‌ای نزدیک به چهار هزار سال در این مرز پرگهر، نمایشگر وفادار تلاش‌های نمادین و پیوسته انسانی بوده است و رمز تداوم این تلاش چند هزار ساله را هم باید در مقبولیّت و صمیمیّت مضامین مردمی و سادگی ذهن و دلمشغولی‌ها و عواطف او، و نوع خوانش هنرمند از زندگی و زیستن در این دنیای غریب دانست؛ افزون برگفته‌های پیشین، باید به هوشمندی و توانمندی هنری آفرینشگران این پیکرک‌ها و عروسک‌ها توجه داد که در عین سادگی در ساختار و ظاهر و محدودیّت‌های تکاپویی، توانمندی و تحرّک بالایی در بازشناسی، بازگویی و بازتولید گمشده‌های فطری آدمی دارند؛ بی هیچ نیازی به میانجی‌گری اسباب زمینی و زمانی، و به همان اندازه عمیق و باصفا. همانند دنیای بی آلایش کودکان و روستاییان و احساسات زلال مردمان گذشته.

در متن پیام معاون هنری وزیر ارشاد چنین آمده است:

فرصت مغتنم برگزاری این رویداد هنری را قدر بدانیم و از درگاه لایزال الهی، تلالو تمدن نوین اسلامی و توفیق و سربلندی و رضایت خاطر تمامی تلاشمندان ارجمند این عرصه را مسالت نماییم.»


منبع: https://www.cinemapress.ir/news/145777/%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3%DA%A9%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C

«تکامل و تکمیل هنرهای نمایشی، یقینا همزاد آدمی در طول تاریخ و همراز او در زیست ذهنی و جهان فکری او بوده است. در این سیر و مسیر، این گونه هنری توانسته است از گذشته‌های دور با ساده‌ترین ابزار تا بهره‌گیری از امکانات نو، همواره تخیّلات و آرزوهای آدمی و میل او به برقراری ارتباط با همنوع یا تصوّر خود از نیروهای برتر طبیعی یا تمایل به جاودانگی و تحسین او از حقیقت‌های والای معنوی را به صحنه تماشا بیاورد.

این صفا و سادگی و توانایی، در بستری سرشار از قصّه و تجربه و دغدغه و عاطفه، و شیوه‌هایی مشحون از ظرافت و رمز گونگی، ترکیب یافته است و با همراهی کلام و نوا و ریتم و حرکت و قدرتی خارق‌العاده در ارتباط گیری و چیزی نزدیک به شعبده، بر صحنه نمایش عروسکی جلوه می‌کند و بار این همه را، پیکرک‌هایی کوچک اما بزرگ و کهنسال، به برکت صفا و زلالی و کودکانگی عروسک گردانان‌شان و برخاسته از آگاهی آنها از مبانی و مولّفه‌های فرهنگ و هنر این سرزمین کهن و خداشناس، بر دوش می‌کشند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران- مبارک، اینک با چنین بضاعت و صبغه و سابقه‌ای به ادامه مسیر خود، پا گذاشته است و در چشم‌انداز فکری خود، نمایش ظرفیت‌های جهانی تمدّن‌ساز این کشور و عینیّت بخشی به رشد کمّی و کیفی نمایش‌های عروسکی را از طریق توجّه به اشتراکات فرهنگی و تبادلات مفید ملی و بین‌المللی دنبال می‌کند.