معماری مسئله ملی است/سوداگران و بساز و بفروش‌ها معماری را از بین برده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان



سینماپرس: وزیر میراث فرهنگی گفت: سوداگران و بساز و بفروش‌ها معماری را از بین برده‌اند. معماری مسئله ملی است که باید اعلام خطر کنیم و هشدار دهیم.

به گزارش سینماپرس، سید عزت‌الله ضرغامی در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که امروز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: نظام مسائل وزارت میراث‌فرهنگی مشخص شده و یک بار آن را مرور کردیم. ۱۸ مورد را در نظام مسائل مشخص کردیم که در سطح ملی است.

ضرغامی بیان کرد: در همایش تفویض اختیار ۲۶ مورد از وظایف وزارتخانه را به‌منظور مبارزه با بروکراسی و اتلاف وقت این وظایف رابه استان‌ها تفویض کردیم. معاونان میراث‌فرهنگی باید نسبت به این موارد آگاهی کامل داشته باشند و موضوعات را دائما رصد کرده وگزارش ارائه دهند.

او ادامه داد: موضوع بعدی نظارت است که باید معاونان میراث‌فرهنگی به این موضوع توجه کنند. تقاضا دارم هر معاون میراث‌فرهنگی استان یک پرونده ارزیابی درباره نظارت داشته باشد. اگر احساس کنیم بر اساس شاخص‌های خاصی تحت نظارت هستیم این موضوع موجب می‌شود بتوانیم پاسخگو باشیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: معاونان میراث‌فرهنگی وظیفه مهمی در معرفی، تدوین، تفسیر و تحریک تقاضا درمیراث‌فرهنگی دارند. نگاهتان باید از ایستا به سمت پویایی برود و خروجی‌های خوبی برای آموزش‌های عمومی و فرهنگسازی داشته باشید.

او با اشاره به اینکه معماری در کشور از بین رفته است، گفت: سوداگران و بساز و بفروش‌ها معماری را از بین برده‌اند. معماری مسئله ملی است که باید اعلام خطر کنیم و هشدار دهیم.

مهندس ضرغامی ضمن اینکه رسانه‌ها را دارای نقش موثری در تحریک تقاضا در حوزه میراث‌فرهنگی دانست، در ادامه عنوان کرد: کتابچه‌ای درباره معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران چاپ کردیم که با استقبال وزرا و مردم روبه‌رو شد. خود خواص از این گنجینه‌های تاریخی خبر ندارند. معرفی و تفسیر در حوزه میراث‌فرهنگی بر عهده معاونان میراث‌فرهنگی استان‌هاست.

او ادامه داد: هر معاون میراث‌فرهنگی در استان باید کارشناس درجه یک تبیین و تفسیر باشد. توقع دارم کارشناسان برجسته تربیت کنیدو در حوزه تفسیر نگاه محتوایی داشته باشید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت رشد در حوزه تفسیر و با نگاه رسانه‌ای افزود: باید از ظرفیت رسانه‌های مختلف به خصوص فضای مجازی برای معرفی میراث‌فرهنگی استان استفاده و محتوای با کیفیت تولید شود.

ضرغامی همچنین بر استفاده از کارهای پژوهشی و تحقیقی در تولید محتوا تاکید کرد و گفت: «مردمی که وارد مجموعه‌ها می‌شوند بایدبا یک‌ مکان با آبرو و دارای امکانات روبرو شوند. با طراحی‌های ساده و داشتن نگاه زیبایی‌شناسانه این امر امکانپذیر است.

از پشت میزهای‌تان بلند شوید

او معاونان میراث‌فرهنگی را نسبت به جذاب کردن محیط میراث‌فرهنگی مسئول دانست و افزود: از پشت میزها بلند شوید و به مراکز تحتمدیریت خود نظارت میدانی کنید. شما مسئولیت دارید و باید اشراف بالایی نسبت به مباحث‌ میراثی داشته باشید.

تعامل با بخش گردشگری، برنامه‌ریزی برای جاذبه‌های تکمیلی، برگزاری نشست‌های تحقیقی و علمی، ایجاد مراکز تفریحی سالم‌ که باممنوعیت‌های میراث‌فرهنگی مغایرت نداشته باشد در راستای خانواده محوری از دیگر نکات مورد اشاره ضرغامی بود.


منبع: https://www.cinemapress.ir/news/140730/%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D8%A8%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2