عضو شورای سیاستگذاری تئاتر مردمی بچه های مسجد ادامه داد: جریان تئاتر بچههای مسجد با حرکتی متناوب در دورهای فعالیت و در دورهای افت داشته و سبب آن شده که پویایی و رشد در خور خود را پیدا نکند.
آزاد افزود: از توفیقات دیگر این جلسات تشکیل نشستهای مشترکی بود که با حضور آقای کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزههنری و مسئولین حوزههنری استان ومسئولین واحد نمایشهای شهرهای منطقه برگزار شد که به نظرم همفکری و هماهنگی خوبی را ایجاد کرد. و البته توفیق زیارت و دعا و قرار گرفتن در سایه آرامش مسجد هم بخشی از توفیقاتی بود که بر معنویات روحی ما افزود.
به گزارش سینماپرس، محمدرضا آزاد که به همراه سید حسین فدایی حسین در نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر مردمی بچههای مسجد «محرابیان» ویژه مربیان مساجد تا کنون در هفت منطقه حضور یافته و به عنوان استاد به تدریس سرفصلهای آموزشی این دوره پرداخته است در ارزیابی خود از وضعیت مربیان این دوره گفت: همه میدانیم که در ساختار اجتماعی و دینی جامعه ما مسجد سبقه دیرینه و عمیقی داشته و دارد، کارکردهای مسجد در تاریخ ایران در جای جای زندگیِ این جهانی و آن جهانی مردمان نقش آفرینی فراوانی داشته و دارد. هر حرکت فردی یا جمعی وقتی به مسجد رجوع میکند رشد و توسعه آن مانند حرکتهای انقلابی، پویشهای همدلانه فزاینده میشود. از تجربههای درخشان آن میتوان به نقش مساجد در ایام دفاع مقدس اشاره داشت که چگونه مدیریت شهری جنگ را به عهده داشت. البته به نظر این حقیر کم توجهی ما به این مکان میزان بهره برداری ما را تقلیل داده است.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: سلسله رویدادهای آموزشی بچههای مسجد با هدف تبین و تعمیق این جریان شکل گرفته و اولین دوره هم به آموزش مربیان اختصاص یافته با این مبنای راهبردی که برای فعالیت تئاتر در مسجد ما باید به گونهای از تئاتر دست یابیم که منطبق با مسجد باشد و اولین و مهمترین عنصر این حرکت مربیانی هستند که شکل دهنده و هدایتگر این جریان میباشند. نقش مربی در این گونه نمایش از کارگردان مهمتر است و این تربیت مربیان گامی مقدماتی است برای تربیت مربیانی که در مساجد خود مستقر بوده و شکل دهنده این حرکت باشند.
آزاد در ادامه به چالشها و توفیقهایی که در سفرهای خود به ۷ منطقهای که تا کنون انجام شده است پرداخت و گفت:
مگر میشود نام مسجد باشد، هنرمندان باشند، حرکتی انقلابی در حال شکل گرفتن باشد و چالش و توفیقی نباشد. به طور طبیعی برگزاری هشت کارگاه سه روزه در هشت منطقه با علاقمندانی از سراسر استانهای کشور چالشهای زیادی را هم به همراه دارد. یکی از چالشهای ما در این هفت منطقه که برگزار شد فشردگی جلسات بود که میبایست حجم زیادی از مطالب مطرح میشد و البته که مربیان سوالها و نظرهای زیادی هم داشتند که باید پاسخ داده میشد.
وی افزود: البته که وقتی ما در گام اول هستیم عدم یک دستی و سطحبندی شرکت کنندگان و نیاز و طلب متفاوتی که بسته به اقلیم و شرایط بومی که داشتند چالشی دیگر بود که میبایست طی سه جلسه مرتفع میشد و معمولا ساعتهای اولیه به رفع آن اختصاص مییافت.
آزاد افزود: مساجد مهمترین پایگاه تجلی فرهنگ و هنر اسلامی بوده که با توجه وسعت آن میتواند همچون فرهنگسرایی در هر محله به توسعه آن بپردازد که باز به زعم این حقیر در این زمینه هم، کم کاری و بی توجهی وجود دارد. البته میتوان گفت هنر نمایش که بیشترین انطباق را با این مقوله دارد کمترین بهره را از این مقوله برده است.
گفتنی است؛ نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر مردمی بچههای مسجد «محرابیان» ویژه مربیان مساجد در هشت منطقه از کشور بر اساس تعداد مربیان در هر استان، مسافت و شاخص های دیگر برنامه ریزی شد.
وی افزود: در این دوره از فعالیت بچههای مسجد با توجه به همه ظرفیتهایی که مسجد میتواند برای نمایش داشته باشد، مبنا بر این قرار گرفت که با حرکتی زیربنایی توسعه فعالیت نمایش بچههای مسجد را به جریانی خود انگیخته و بر آمده از درون مسجد ادامه دهیم به این معنا که به دنبال نمایشی باشیم که همه ارکاناش از مسجد بر آمده باشد و برای مسجد باشد. بدین معنا که عوامل اجرا، مخاطب، مکان، موضوع، و غیره متصف به مسجد باشد و حتی آن گاه که هر مکان با هر مخاطب دیگری مواجه میگردد این ویژگی را در خود حفظ کرده باشد.
وی در ادامه گفت: در این جلسات فرصتی پیش آمد تا راجع به چگونگی کار در مسجد و شیوههای آن، بایدها و نبایدها، نحوه تعامل نهادهای مدیریتی، اجرایی و هنری و نیز رویکردهای علمی آن بحث و نظرشکل بگیرد.
سلسله رویدادهای آموزشی تئاتر مردمی بچههای مسجد ویژه مربیان مساجد با عنوان محرابیان کار خود را در منطقه یک در جوار حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در شهر قم برگزار شد و روزهای آتی در مشهد مقدس و در محضر امام هشتم، هشتمین و آخرین منطقه آن برگزار خواهد شد.