جایزه بهترین فیلم هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به فیلم سینمایی «غریب» به تهیه کنندگی حامد عنقا رسید.
وی با تاکید براینکه رژیم صهیونیستی قاتل عکس و تصویر است، عنوان کرد: از نظرمن عکس و تصویر مهمترین سلاحها در برابر جنگ امروزی است. جنبش صهیونیست با هزینههای سنگین واقعیتها را دگرگون میکند درحالی که ما امکانات صهیونیستها را نداریم و با تصویرهای صادقانه و بدون مونتاژ و روتوش روایت درست را منعکس میکنیم.
او گفت: هدف بعدی ما کمک به شکل گیری کنسرسیوم های تولید فیلم با نهادهای انقلاب و متولی سینما و با حضور فیلمسازان است. دستاورد بعدی ما طرح موضوع مقاومت و دستور کار قرار دادن مقاومت در طراز جهانی است. ایده مقاومت ایده جهان شمولی و جذاب است که ریشه در اسلام و قرآن و سیره رسول خدا دارد و انقلاب هم محصول آن است. ششمین آن طرح ایده صنعت فیلم مقاومت در مقابل سینمای غرب زده و شرق زده است تا طرحی از سینمای مستقل در مقابل هالیوود باشد. برخی از این اهدال دنبال شده است اما منصفانه این است که برای تحقق آن به برنامه ۵ ساله و ۱۰ سالهها نیازمندیم. قطعا می توان این اختتامیه را آغازی برای آن دانست.
همچنین در این بخش جایزه بهترین بازیگر مرد را مهدی نصرتی برای فیلم ضد از آن خود کرد و تورج الوند برای بازی در اتاقک گلی تقدیر شد.
بعد از این سلامی به همراه غفاری دبیر جشنواره و حبیب والی نژاد تهیه کننده سینما، از خانواده شهید رئیس علی دلواری تقدیر به عمل آوردند.
غفاری نیز در سخنرانی خود گفت تشکر میکنم از همه حضار به خاطر سختیها. این جشنواره فیلم مقاومت است و سختیهای خود را برای برگزاری دارد. امیدوارم که کوتاهی اگر بوده من را ببخشید.
جایزه ویژه هیات داوران هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز به لیلی عاج برای کارگردانی سرهنگ ثریا رسید.
بعد از این نیز بهروز افخمی رئیس هیأت داوران در بیانیه خود خواند که سینمای مهندسی غرب نفسهای آخر را می کشد اما غرب زدگان خود را با فرهنگ ترین مردم دنیا می دانند. جشنواره های اروپایی از نفس افتاده اند اما هنوز بر تفکرات و ایدئولوژی زوار در رفته روشنفکری خود کار میکنند و فیلمسازان را با آرزوهای دراز روی تخت ایدئولوژی خود یا میکشند یا قطعشان میکنند؛ آنان شمشیر را از رو بستهاند. اما جشنواره فیلم مقاومت بر خلاف جشنوارههای دیگر کشور تلاش داشته تا الگوهای تولید در پایتخت را با هزینه های بالا کنار گذاشته و رو به تولید با هزینه های پایین بیاورد.
افخمی: جشنوارههای روشنفکری اروپایی نفسهای آخر خود را میکشند
او بیان کرد که ۶ دستاورد در این جشنواره مد نظر داشتیم که اولین آن تحول در رویکرد برگزاری جشنواره های فیلم به تناسب موضوع و گفتمان مقاومت است. دستاورد دوم ما کشف و استعدادیابی و حمایت و شکل دهی به نسلی از فیلمسازان در طراز گفتمان گام دوم انقلاب است. هدف سوم ما اکرانهای سراسری فیلم مقاومت در ایران و جهان است. یعنی ایجاد امکانی برای اینکه فیلم های خوب ما به سمع و نظر مخاطبین مردم ایران و جهان برسد.
جایزه بهترین بازیگر زن نیز به ژاله صامتی برای سرهنگ ثریا رسید.
او بیان کرد که این برنامه ریشه در دغدغه متن و فیلمنامه سینمای ایران و مقاومت دارد. متن، ریشه در قصه و درام دارد و این ها وابسته به شناخت و معرفت است. سینما باید موقیعت مند شود اگر امروز در ناو رودکی هستیم برای این است که اقتدار داریم. اگر امروز در فراخوان جشنواره و در الگوی ارایه شده صحبت از سینمای شهید و شهادت، خلیج فارس، امید، افول امریکا و آزادی قدس، نابودی اسرائیل، زنان و جوانان و کودکان مقاومت و سینمای مستقل مقابله با امرپرالیسم داریم، اینها شعار تو خالی نیست بلکه امکان است. گونه سینمای دفاع مقدس امروز بخش هویتی سینمای ما است.
این بخش با داوری شارن کریستوفر استون، آرت الیویر، مرلین میلر، فوراس موسی، بهروز افخمی (رئیس هیات داوران)، مهدی فرجی و روح اله سهرابی انجام شد.
در وصیت نامه ای که از شهید رئیس علی دلواری یادگار این شهید خواند گفته شد که خدایا تو شاهد باش که در مقابل انگلیسی ها از خاک وطنم دفاع می کنم و اگر غیر از این باشد شرم بر من باد.
در این بخش از ژیلا شاهی برای بازی در موقعیت مهدی تقدیر شد و جایزه بهترین کارگردانی هم به هادی حجازی فر برای موقعیت مهدی رسید.